Sunday, December 4, 2011

explore: GUA MADAI

Jom ke Gua Madai

 Apa menarik di Gua Madai? 
Gua Madai terkenal dengan kegiatan mengumpul sarang burung. Gua ini didominasi oleh puak Idahan yang telah mengusahakan kegiatan ini sejak 20 generasi yang lalu. Masa untuk memunggut hasil sarang burung ini ialah 2x setahun (diantara bulan Febuari dan April dan antara bulan Julai dan September). Harga sarang burung boleh mencapai RM2000 sekilo J

Lokasi?  
Gua Madai terletak berdekatan jalan di antara jalan Lahad Datu – Tawau dan pastikan untuk sampai ke sana jangan terlepas pandang simpang yang ada papan tanda ‘GUA MADAI’ (terletak 3KM dari gua).

Pusat informasi
 
Untuk informasi lebih lanjut, silakan hubungi Pejabat Pelancongan Negeri Sabah di nomor : +6088-248 698 / 211 732 
Untuk INFO yang lebih jelas mengenai Gua Madai klik disini

Akhirnya, sampai juga kami di GUA MADAI!! Zaman sekolah rendah time study Kajian Tempatan nama Gua Madai ni memang femes tapi apakan daya cuma sebut saja la sebab mau pegi memang tidak dapat punya ha3!! Ini adalah entri perkongsian jelajah TD(Tanpa Dirancang). Sharing is caring ^_^

Persediaan sebelum ke Gua Madai! 
-Yuran masuk ke pintu utama Gua Madai ialah RM10 (tanpa resit). 
-Wang sagu hati untuk guide masuk ke gua – masa kami pegi 
3 orang = RM20 (tanpa resit). 
-Anda akan dipinjamkan lampu sulu kecik setiap seorang.
-Sila pakai kasut yang sesuai kerana tanah di dalam gua tu basah dan mendap (masa tu pakai selipar Jpun je).
-Dalam gua gelap kamera kena pakai lighthing yang power skit 
(semua pic gelap adoii).

 Di sinilah bermula!

 Rumah para pengutip sarang burung Gua Madai







No comments:

Post a Comment

Baca dan komen ya ^____^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...